어떻게 writing을 해야 잘하는 걸까?


문법적으로 틀리지 않고 다양한 어휘를 바르게 사용한 영작문?

언뜻 생각하면 '이 정도만 해도 80점은 주겠지...' 하고 생각하기 쉽습니다. 그러나 정말 그럴까요? Writing의 목적에 따라 중요도는 달라질 수 있지만 일반적으로는 다음의 순서로 중요합니다.

1순위> Content (내용)

-글의 테마 (thesis statement)
-테마와 관련된 글쓴이의 생각 (related ideas)
-경험, 예, 사실, 견해 등을 통해 생각을 전개하는 방식
(development of ideas through personal experience, illustration, facts, opinions)
-묘사, 원인/결과, 비교/대조 등의 수사적 기법의 사용
(use of description, cause/effect, comparison/contrast)
-일관된 초점의 유지 (consistent focus)

2순위> Organization (구성)

-매끄러운 도입 (effectiveness of introduction)
-논리적 흐름 (logical sequence of ideas)
-결론 (conclusion)
-적당한 길이(appropriate length)

3순위> Discourse (담화의 유기성)
-단락의 주제문 (topic sentences)
-단락의 통일성 (paragraph unity)
-연결 (transitions)
-담화표지 (discourse markers: oh, well, I mean etc.)
-문법적/어휘적으로 자연스러운 연결 (cohesion)
-수사적 관습 (rhetorical conventions)
-지시관계 (reference)
-글의 유창함(fluency)
-글의 경제성(economy)
-변화(variation)

4순위> Syntax (문법)

5순위> Vocabulary (어휘)

6순위> Mechanics
-철자(spelling)
-구두점(punctuation)
-참조처의 인용(citation of references)
-깔끔한 편집(neatness and appearance)

이상의 내용을 보고 난 소감은 어떻습니까? 이것을 염두에 두시면 앞으로 writing을 무엇부터 어떤 것에 중점을 두고 훈련해야 할지 짐작이 가시지요? 더불어 Writing의 중요도에서 순서가 가장 낮은 것이 어떤 것인지도 아시겠지요?

그 중요도에 있어서 상대적으로 각각 4순위와 5순위를 차지하는 문법과 어휘에서 틀린 것만 수정해주는 방식의 writing 지도를 받고 계시는 분이 계시다면 다시 생각해 보시는 것이 좋습니다.

그럼, 어떻게 writing 공부를 해야하는지는 다음에 단계적으로 소개드리기로 하겠습니다.

다음은 TOEFL essay의 평가기준입니다. 참고하시기 바랍니다.

[6점]
Demonstrates clear competence in writing on both the rhetorical and syntactic levels, though it may have occasional errors.
A paper in this category
-- effectively addresses the writing task
-- is well organized and well developed
-- uses clearly appropriate details to support a thesis or illustrate ideas
-- displays consistent facility in the use of language
-- demonstrates syntactic variety and appropriate word choice

[5점]
Demonstrates competence in writing on both the rhetorical and syntactic levels, though it will probably have occasional errors.
A paper in this category

-- may address some parts of the task more effectively than others
-- is generally well organized and developed
-- uses details to support a thesis or illustrate an idea
-- displays facility in the use of language
-- demonstrates some syntactic variety and range of vocabulary

[4점]
Demonstrates minimal competence in writing on both the rhetorical and syntactic levels.
A paper in this category

-- addresses the writing topic adequately but may slight parts of the task
-- is adequately organized and developed
-- uses some details to support a thesis or illustrate an idea
-- demonstrates adequate but possibly inconsistent facility with syntax
and usage
-- may contain some errors that occasionally obscure meaning

[3점]
Demonstrates some developing competence in writing, but it remains flawed on either the rhetorical or syntactic level, or both.
A paper in this category may reveal one or more of the following
weaknesses:

-- inadequate organization or development
-- inappropriate or insufficient details to support or illustrate
generalizations
-- a noticeably inappropriate choice of words or word forms
-- an accumulation of errors in sentence structure and/or usage

[2점]
Suggests incompetence in writing.
A paper in this category is seriously flawed by one or more of the
following weaknesses:

-- serious disorganization or underdevelopment
-- little or no detail, or irrelevant specifics
-- serious and frequent errors in sentence structure or usage
-- serious problems with focus

[1점]
Demonstrates incompetence in writing.
A paper in this category

-- may be incoherent
-- may be undeveloped
-- may contain severe and persistent writing errors



출처: http://www.englishcare.com/engdb/professional_view.asp?idx=59

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